Cambodja Phnom Penh - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Matthijs en Marrit - WaarBenJij.nu Cambodja Phnom Penh - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Matthijs en Marrit - WaarBenJij.nu

Cambodja Phnom Penh

Blijf op de hoogte en volg Matthijs en Marrit

30 November 2016 | Nederland, Schiphol

Goedemorgen iedereen,

Eenmaal over de grens van Vietnam-Cambodja na de paspoort controle hebben we nog even lekker geslapen. Ik werd uiteindelijk wakker van getik tegen het raam...regen!! Lekker hoor we zijn nog geen paar uur in Cambodja en het spoelt! Het zijn best wel prima bussen van Cambodja, comfortabeler dan die van Vietnam vinden wij, maar als je ziet over wat voor weg ze moeten rijden. Dat komt natuurlijk ook mede door de regen, complete stukken weg ingezakt, grote gaten in de rode zandwegen en daar hobbelen ze gewoon lekker overheen hoor. Deze weg was dan ook in 1 van de buitenwijken van Phnom Penh, wat dus betekende dat we er "bijna" waren!! Bijna inderdaad want al bij al deed deze bus er toch ook weer iets langer over dan gezegd werd, zo'n 6 uur langer maar. Maar ach het regende toch nog dus in die bus zaten wij prima. Ons plan was om onze tassen te droppen ergens en met een tuktuk naar de Killingfields en Gevangenis gaan en dan savonds nachtbus naar Siem Reap. Door de mega vertraging waren we wel een beetje laat ...en moet! Dus plan werd ietsje anders en we zijn gewoon gaan lopen om een hostel te vinden, inmiddels was het droog maar Cambodja is echt ontzettend warm!! En dit is nog niet eens de warmste periode. Toch weer anders warm dan Vietnam.
We hebben die avond ervoor Ben ontmoet bij de bus. Ben reist alleen en komt uit Israël. Een enorme mafkees maar gezellig, en hij kan enorm goed kletsen...(hij had kapper moeten worden haha ). Ben ging met ons mee en we kwamen uit bij een hele leuke Hostel. Simpele kamers maar voor 10 dollar een perfect plekje in de stad ennnn er was een dakterras. Heel erg gezellig. En voor 1 nachtje is dat helemaal perfect.
We hebben de tassen gedropt een lekkere koude douche genomen, geloof me daar waren we vreselijk aan toe, en zijn stukje door de stad gaan lopen en we hadden echt eten nodig! We hadden de vorige dag om 17.00 nog in Hoi An gegeten, inmiddels was het nu bijna 15.00 smiddags de volgende dag.
In de namiddag hebben we nog even een wandeling gemaakt, en langs en over de stinkende markt gelopen. Ze hebben daar echt van alles, veel fruit natuurlijk, maar ook vis, eenden, kippen, en grote lappen vlees. Wat ze daar op de grond in stukken hakken en wat enorm stinkt. Wij hadden het idee dat het al aan het rotten was, zo stonk het. Uiteraard kopen wij daar niks maar om te zien blijft bijzonder en is zo anders dan de markt in Nederland. Ze hebben heel veel bijzondere aparte dingen, dieren. Na een wandeling zijn we terug gegaan en hebben we een biertje gedronken op het dakterras.
Cambodja staat ook bekend om hun eten. Amok is hier 1 van hun bekendste gerechten, en echt heerlijk!! Vlees of vis in een kokoscurry geserveerd in bananenbladeren met heerlijke plakrijst. Maar ook heeft Cambodja heel veel aparte gerechten waar ik juist wel van hou om dat uit te proberen, zoals insecten. We hadden in de Lonely Planet al gelezen dat er een goed restaurant was met veel lokale gerechten en de befaamde tarantulas!! Ik had mijzelf voordat we naar Cambodja gingen al voorbereid op deze cuisine (dat is het namelijk hier) ik wist dat ze hier veel op het menu staan  en wou het toch gaan proberen. Ik ben absoluut geen spinnen liefhebber dus dit is best wel een hele stap voor mij. Matthijs en Ben waren ook voor om ze te proberen dus wij naar dat restaurant, waren de spinnen op!! Schijnbaar waren er meer mensen die ze toch wel eten haha. Maar ach op de kaart stond nog veel meer. Dus wij hebben een bordje besteld met larven en krekels, om maar is mee te beginnen. Wij vonden het al soort van spannend, maar alle toeristen om ons heen vonden het nog veel spannender en interessant. Ze gingen allemaal om ons heen staan, en wij boden ze aan om ook 1tje te proberen. De vrouwen bedankten meteen maar de mannen wouden dat wel haha. We waren duidelijk het middelpunt eventjes daar. Maar wij vonden het best wel lekker. De krekels zijn ontzettend krokant en de larven waren ook best ok. Ze worden ook gefrituurd dus ze zijn ook een beetje vettig.
Dat was ons voorgerecht en daarna heb ik de Amok besteld heerlijk.

Savonds zijn we naar het hotel tegenover ons Hostel gegaan. Vrij hoog en met een dakterras. Daar hebben we nog even een drankje gedaan met heel mooi uitzicht over Phnom Penh. Voor mij was deze stad samen met het chaotische Hanoi echt wel de 2 leukste steden van deze reis. Maar wat we weer een heel groot verschil vinden met Vietnam zijn de mensen. Wat een lieve mooie mensen. Er is hier veel gebeurd jaren geleden, erg veel nare dingen en eigenlijk nog maar kort geleden, zo'n 36 jaar geleden maar aan de mensen merk je dat niet, ze zijn erg vriendelijk, vrolijk en hun lach is prachtig! Je lacht automatisch terug. Het geeft mij dan meteen een heerlijk gevoel om daar te zijn en daar tussen te lopen. En hoe net zoals ze in Myanmar deden groeten ze je ook zo mooi met hun gebaar. Wat je triest genoeg wel redelijk veel ziet is slachtoffers van de oorlog van toen en slachtoffers van landmijnen die in Cambodja nog bizar veel liggen. Het is absoluut niet veilig om zelf jungle of velden in te gaan, ze liggen overal nog. Al die slachtoffers missen dan ook benen, armen en zijn blind. En natuurlijk vragen die aan de toeristen om wat geld of eten. De 1 zit in een rolstoel en sommige anderen hebben daar niet eens geld voor en trekken zich over straat heen met hun armen, hun benen missen ze namelijk. Ik ben helemaal niet goed met dit soort situaties en vind het vreselijk om te zien! Ik vind de zwervers in Nederland al zielig, maar die hebben het gewoon goed als je dit ziet. Iedere dag sterven hier nog steeds mensen en kinderen door de landmijnen doordat ze moeten  werken op het land of in de bergen. Ze hebben simpelweg geen keus, ze moeten toch een beetje geld verdienen om hun gezin te kunnen onderhouden. Maar het is triest om te zien, en dat zag je in Vietnam niet. Daar is het ook vreselijk geweest tijdens hun oorlog maar je ziet daar niet veel van.

De volgende ochtend zijn we optijd met een lieve tuktuk driver richting de Killingfields en Gevangenis gereden. Iets wat je absoluut niet mag overslaan als je in Cambodja bent vind ik.  De Killingfields liggen net buiten de stad en de Gevangenis in de stad.
In 1 woord; Onbeschrijfelijk! Op beide plaatsen  kan je een koptelefoon krijgen met een bandje in eigen taal die je rondleid en ontzettend goed en heel duidelijk uitleg geeft over wat er toen gebeurd is in die paar jaar. De 2de wereld oorlog kent zo ook zijn afschuwelijke daden en tijden. Cambodja kent die ook van hun oorlog.
Ik kan er ontzettend veel over vertellen want er is gewoon heel veel informatie, maar dan word het wel een heel lang verhaal.
Laat ik het zo zeggen we waren er echt een beetje stil van, ik heb tranen in mijn ogen gehad en ben echt verbaasd over hoe mensen elkaar dit kunnen aandoen, we waren erg onder de indruk en vonden het best heel heftig wat we daar gezien en gehoord hebben.
En misschien ben ik nog wel meer verbaasd over hoe het volk nu is. Juist na zo'n afschuwelijke tijd en wat hun eigen volk hun heeft aangedaan.....en dan als je hun lach weer ziet... Kan je je dat echt niet voorstellen.

Toen we terug kwamen hebben we nog even gesproken met onze tuktuk driver. We hadden sochtends dit tripje geboekt via ons Hostel binnen. Hij vroeg mij hoeveel we betaald hebben en waarom we hem niet hebben gevraagd. Hij staat daar iedere dag en soms de hele dag door en gaat dan savonds naar huis met niks, omdat hij niemand heeft om te vervoeren. Ik vroeg hem hoeveel hij eraan verdiende nu deze morgen. Wij hebben 15 dollar betaald aan ons Hostel en hij houd er 2-3 dollar van over, de rest houdt het hostel. Gaat werkelijk nergens over natuurlijk! Als we hem zelf hadden gevraagd om ons te brengen, en het was 3 uur heen en weer dan had hij die 15dollar lekker helemaal voor zichzelf gehad. Hij was zo lief, ik zei al tegen hem ik had al een naar gevoel toen we terugkwamen van killingfields en gevangenis, maar nu had ik echt een rot gevoel. Ik gunde het hem zo!! Een leer voor ons, volgende keer regelen we het zelf, hun hebben het echt meer nodig dan een hotel eigenaar! En ik had dit lage bedrag voor hem echt niet verwacht.
Hij wenste ons het allerbeste en wij hem natuurlijk en toen zijn wij doorgegaan naar de bus richting Siem Reap waar de Ankor Wat tempels te bewonderen zijn.
Ben was niet mee naar de Killingfields want hij heeft een aantal jaar geleden verplicht in het leger gezeten in Israël en heeft te veel narigheid gezien en meegemaakt daar dat hij het TE heftig vond om naar de killingfields en gevangenis te gaan. We hebben hele gesprekken met hem gehad, erg interessant wel en erg begrijpelijk dat hij dat niet aankon.

Reizen is echt prachtig en je leert er zoveel van, je ontmoet zoveel verschillende mensen.  Lokale mensen maar ook veel andere backpackers met allemaal hun eigen verhalen en als je wat langer met elkaar optrekt hele interessante/ boeiende verhalen.
En dan te bedenken dat voor de zoveelste keer in Nederland er weer een ontzettend domme loze discussie gaande is waar iedereen zich druk om maakt, en zelfs met elkaar op de vuist gaat en er zoveel haat is: de zwartepieten discussie.
Dat is waar Nederland zich druk om maakt...het is toch ongelooflijk!!
Ze moeten zich diep schamen!

Lfs xxx
Mat&Mar

• 30 November 2016 - 08:21

Iris:

Hai lieverds,

Ja ik snap heel goed dat dat gevoel je bekruipt als je al die dingen van dat land en regime hoort en hoe de bevolking daar mee omgaat.
    Helaas zit de wereld zo in elkaar,niet iedereen heeft het goed.
    Het geeft niks om daar ook eens bij stil te staan!
    Verder weer een mooi verslag om te lezen.
    De tijd gaat snel nu. er zijn nog maar een paar dagen te gaan en dan is het alweer voorbij. Dan moeten jullie vast heel erg wennen ook aan het weer hier. Gisteren is het min 7 geweest s'nachts!!
    Tot gauw en een dikke kus van ons.
    xxxxxxxxxxxxx

• 30 November 2016 - 09:08

Annette:

Hoi
    Wat een indrukwekkend verhaal heb je geschreven. Heel dubbel wat jullie allemaal hebben gezien,verdrietig maar ook boeiend en interessant.Maar ook veel mooie dingen.Heel veel mooie dingen.Nu nog paar daagjes eiland hoppen en dan weer terug.Met heel veel herinneringen!Geniet er nog even lekker van!
    Annette xxx

• 30 November 2016 - 09:10

Thea :

Hé M&M,

Wat weer een boeiend verslag. Alleen daarvan raak ik al onder de indruk dus hoe kun je nagaan hoe dat voor jullie is.
    Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt, wat een indrukken hebben jullie opgedaan.
    Dit neem je de rest van je leven mee en zorgt misschien dat je idd anders tegen dingen aankijkt. Dan voel je denk ik dat je een "rijk" mens bent. En ja, soms vraag ik me ook wel eens af of we hier niks beters te doen hebben dan doelloze discussies voeren over onbelangrijke zaken.
    Geniet van jullie laatste vakantiedagen daar en alvast een goede terugreis gewenst.
    Dikke tût

M&T

• 30 November 2016 - 17:00

Hester,Nando En Lucas:

Hey,

We hadden de smakelijke spinnen,krekels etc in het filmpje al gezien......haha mijn collega vond het ok erg smakelijk. Mooi verhaal weer met een hoop beleefd. Fijne daagjes nog en tot snel is het alweer

xxx