Vervolg Vietnam - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Matthijs en Marrit - WaarBenJij.nu Vervolg Vietnam - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Matthijs en Marrit - WaarBenJij.nu

Vervolg Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Matthijs en Marrit

23 November 2016 | Nederland, Schiphol

Hallo iedereen,

Voor het eerst in een nachtbus in vietnam, nou dan ben je ook weer een ervaring rijker. Het is een echte nachtbus. Je stapt in, moet je schoenen/slippers uitdoen die je vervolgens keurig in een plastic zakje meekrijgt de bus in en dan heb je aan beide raamkanten en in het midden stapelbedjes. En dus 2 gangpaden. Kunnen dus best veel mensen in.
Nou zijn de meeste mensen die gebruik maken van de nachtbus toeristen en die zijn over het algemeen wat langer dan de mensen in Azië, en natuurlijk zijn die bedjes gemaakt voor kleinere mensen. Ook weer praktisch natuurlijk dan kunnen er simpelweg gewoon meer mensen in. Matthijs had het wat lastiger om die reden, ik mocht niet klagen. Matthijs lag helemaal voorin de bus en ik achterin. In Vietnam werken ze niet met gereserveerde plaatsen dus gewoon een plekje zoeken dan maar. Gaf niks het is een nachtbus dus we gingen toch slapen.
Toen ik eenmaal bovenin mijn bedje was geklommen en mij had genesteld kwam ik in gesprek met een Nederlander, een Bedumer wel te verstaan. (Bedum ligt vlak bij Winsum in Groningen waar ik werk) hartstikke grappig natuurlijk en leuk gekletst even. Uiteindelijk kwam de vraag wat ik als Friezin nou toch in Winsum deed...haha dat had ik als Friezin echt nog nooooooit vaker gehoord;p
Dus uitgelegd wat ik daar deed...oohw wat grappig zegt ie , ik ga nog wel in Bedum naar de kapper. Bij onze collega's dus bij Time Out Kappers. Maar het duurde niet zolang en toen zei die; als ik terug kom van reizen en moet weer naar de kapper als die bij zijn ouders zou zijn dan zou die nu toch echt wel naar mij in Winsum komen....hoppaaaa zelfs op vakantie in Azië ben ik met klanten binding bezig haha.
Maar goed na tijdje gekletst te hebben moesten we toch echt maar is gaan slapen, het was een beetje hobbelen eerst bovenin maar ben uiteindelijk in slaap gevallen. Toen we aankwamen in Phong Nha-Ke National Park was het 4 uur ofzo en we hadden nog geen hotel, nou zat er bij het bus ticket een gratis slaap plek bij in een backpackers hostel waar we werden afgezet dus daar hebben we maar even gebruik van gemaakt zodat we nog wel heel ff konden slapen en gebruik maken van de wifi om een guesthouse te boeken. Snap wel dat die kamers voor die paar uur gratis zijn want het was net niks, maar ach net genoeg voor ons.
07.00 zijn we naar guesthouse gelopen en die was echt heel leuk. Perfect plekje in het dorpje, goede kamer ,leuk uitzicht, leuk personeel en tegenover de easy Tiger. Dat is de plek waar je moet zijn. Het is het backpackers café met veel jonge mensen/toeristen waar savonds een heerlijk sfeertje hangt met live muziek. Wij hebben die dag goed benut door een scooter te huren en zelf op pad te gaan. Wat een prachtig stukje van Vietnam is dat!
Echt tussen de bergen door rijden en af en toe door een dorpje waar weer niks is en iedereen naar je zwaait, de koeien over de weg lopen. Af en toe even gestopt om te genieten van de omgeving en om wat mooie foto's te maken.  We zijn als eerste naar de Paradise Cave gereden. Een super grote indrukwekkende grot waar je een heel stuk doorheen kan lopen.  Toch altijd wel weer bijzonder hoe grotten ontstaan en hoe groot ze kunnen zijn. Dit is overigens niet de grootste grot van de wereld. Die is wel in dit park maar mocht je nu niet in en als je daarheen wilt moet je maanden van tevoren reserveren en een behoorlijk bedrag betalen namelijk 3000 dollar. Duidelijk alleen voor de echte liefhebbers de moeite waard.
Wij zijn in september in België geweest in de bekende grotten van Han....die zijn al best mooi maar niks vergeleken bij de Paradise Cave.
Het zijn behoorlijk wat traptreden die je tegenkomt en warm in de grot, had ik ook niet verwacht dus afkoelen was het niet echt. Maar wel weer goede sportdag gehad.
Daarna zijn we doorgereden naar de Dark Cave. Iedereen had het daar al over in de bus, daar moesten we heen gaan.
Het is een funmiddagje met stukje ziplinen om  bij de grot te komen stukje zwemmen en het hoogtepunt met groepje en guide naar binnen, lampjes op de helmpjes aan want het is echt pikkedonker daarbinnen
en om vervolgens ergens dieper in de grot te komen bij een echt modderbad. Volgens mij nog niet heel lang geleden ontdekt.
Werkelijk waar dat is raar....raar,vies vreemd en ook weer heerlijk tegelijkertijd. Je loopt erin maar het is zo'n dichte vreemde massa dat vooruitlopen bijna onmogelijk is en met een glibberige ondergrond maakt dat het nog lastiger. Maar wat hebben we gelachen met z'n allen echt niet normaal. Er werd flink geouwehoerd en iedereen zat er helemaal onder. Je kan allerlei houdingen aannemen en nog drijf je op de oppervlakte, echt heel apart om keer mee te maken.
Savonds zijn we naar Easy Tiger gegaan, daar hadden we afgesproken met 2 Nederlandse meiden en die kenden weer 4 engelsen en een Duitser en zo zijn we met z'n allen naar een heel local restaurant gegaan met heerlijk eten!
Daarna werd het tijd om even lekker een avondje te borrelen met hun en we hebben het kaartspel uno gespeeld. Echt een super leuke avond gehad en dat voelde iedereen de volgende dag ook wel haha.
Volgende dag zijn we met z'n allen nog naar een grot geweest met een boot en smiddags heeft iedereen lekker een beetje gehangen en gechilld. Savonds nog even gegeten met elkaar en nog maar een keertje uno gedaan en helaas gingen de Engelsen toen alweer verder. Die gingen met z'n 4en naar het noorden. Het waren hele leuke gezellige lui dus best wel jammer. Maar goed ook wij gingen die nacht weer verder naar het zuiden en de 2 Nederlanders en de Duitser ook. Wij gingen met de bus en hun op de motor.
We hadden allemaal het doel ;Hoi An in midden Vietnam.
Wij zouden een dag eerder aankomen dan hun....dat was ook zo maar uiteraard weer niet op het afgesproken tijdstip. Zeg maar gewoon weer 6 uur later...ohw ohw dat leren ze hier nooit denk ik maar goed.

Hoi An wat is dat een ontzettend leuk stadje. Eigenlijk helemaal niet het echte Vietnam maar echt heel erg knus en gezellig. Overal hangen lampionnetjes en er zijn ontzettend veel leuke kleine restaurants en barretjes.
In de ontzettend knusse smalle straatjes is veel te zien ook op straat. Ook is het daar een traditie om een kaarsje in een kartonnen hoesje het water op te laten gaan. Dat hebben we ook gedaan, met voor mij toch wel mijn gedachten even bij mijn opa

Ook staat Hoi An bekend om het laten maken van kleding. Dus Matthijs heeft een pak en een jasje laten maken en ik een jurkje en rok. Je weet niet zo goed hoe de kwaliteit is natuurlijk en hoe het werkt, maar we zijn erg leuk geholpen en ze doen dat echt heel snel. Ze vragen wanneer je weer weggaat en in die tijd zorgen dat ze het af hebben. Wat een service he en alles dus op maat gemaakt. We hebben 3 pas sessies gehad in 2,5 dag en af en toe moest er wat gecorrigeerd worden maar op de dag van vertrek was het echt af en voor ons gevoel professioneel gemaakt en geholpen.
En dat ook nog voor best een redelijke prijs!
Tas is wel wat zwaarder geworden nu haha..
Verder hebben we in Hoi An wat stranden bezocht, weer lekker gefietst, en weer afgesproken met de 2 meiden uit Amsterdam en de Duitser. Hoi An is erg toeristisch en druk..maar zeker de moeite waard en heerlijk om daar een paar dagen te zijn!

Toch gaat de tijd ineens snel voor ons nu, dus we zaten in dubio wat gaan we na Hoi An doen...
We hebben besloten om toch door te gaan naar Cambodja om daar ook nog even wat te zien.
Dus binnenlandse vlucht geboekt naar Ho Chi Minh  (Saigon) en vanaf daar de nachtbus naar Phnom Penh (Cambodja).
Deze nachtbus was zelfs nog mooier. Een 2 persoons bedje aan beide kanten van de bus met best veel ruimte. Zelfs Matthijs kon eindelijk is met zijn benen rechtuit liggen. Een bus vanuit Cambodja en toch ook weer anders dan die in Vietnam.
Al moest je in Vietnam wel altijd nog even je naam-geboortedatum en nationaliteit op papier zetten, zodat als de bus bijvoorbeeld  het ravijn inrijdt ze weten wie er in zit. Dat hoefden we nu niet te doen.
We hadden daarentegen wel al het visum moeten invullen dus ook daar staat genoeg informatie op, we moesten natuurlijk de grens over en een visum krijgen voor Cambodja.
Al bij al duurde dat wel ff zo sochtends vroeg met onze slaperige koppies maar.....we zijn binnen!!!

Nog maar een paar dagen voor ons en daar gaan we ontzettend van genieten in CAMBODJA!!!!
nieuwe avonturen en nieuwe tradities hoop ik.

Tot gauw allemaal
Liefs M&N

• 23 November 2016 - 17:01

Annette:

Hoi Marrit en Matthijs
    Heerlijk verhaal weer! Geniet nog heel erg van de dagen die nog komen! Zes weken gaan snel voorbij maar als je leest waar jullie allemaal geweest zijn en wat jullie gedaan hebben en wie jullie allemaal hebben leren kennen lijkt het eerder zes maanden. .
    Hele fijne tijd nog in Cambodja.
    Knuffel Annette xxx

• 23 November 2016 - 17:41

Hester,Nando En Lucas:

Hoi,

Leuke en mooie ervaringen weer, ben benieuwd wat jullie in Cambodja gaan zien en doen. Veel plezier nog.xxx

• 23 November 2016 - 20:32

Thea Stol:

Hoi M&M

Wat een prachtige reis maken jullie. En ook zo leuk om op deze manier "mee" te reizen.
    Je schrijft zo beeldend leuk dat je bijna kunt meekijken met jullie.
    Wat mooi om een kaarsje de rivier op te sturen in Hoi An, met de gedachte aan opa. Hij zou zeker genieten als je het reisverslag zou doen. Maar hij zou ook zeker vinden dat jullie wel hééééééél ver weg zijn. Hij moest het bordje Heerenveen toch wel een beetje in in het vizier houden haha.

Nog een paar mooie dagen in Cambodja samen en groetjes van ons.

M&T

• 24 November 2016 - 10:15

Iris:

Hai Lieverds,

Nou inmiddels ook weer in Cambodja alweer de nodige dingen gedaan en gezien.
    De tijd vliegt nu voorbij hé. Ik hoop dat jullie alle plannen voor Cambodja nog kunnen uitvoeren en meemaken.
    Dit verslag van Vietnam was ook weer heel leuk om te lezen.
    Ik hoop dat jullie de laatste week nog lekker genieten van alle dingen die jullie gaan zien in Cambodja.
    Dikke kus van ons.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 28 November 2016 - 19:19

Henk Torrenga:

Kun je zien dat je daar een bedumer tegenkomt je ziet maar de wereld is maar klein. Geniet er nog maar van ,want het is zo weer voorbij,

• 28 November 2016 - 21:52

Rika:

Wauw, wat een prachtige en geweldigen ervaringen maken jullie mee. Maar een heel klein beetje jaloers...