Bagan & Inle Lake,..... nu de hele versie!!! - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Matthijs en Marrit - WaarBenJij.nu Bagan & Inle Lake,..... nu de hele versie!!! - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Matthijs en Marrit - WaarBenJij.nu

Bagan & Inle Lake,..... nu de hele versie!!!

Blijf op de hoogte en volg Matthijs en Marrit

09 November 2016 | Nederland, Schiphol

Goedemorgen allemaal/minggualaba

Het heeft even geduurd want de wifi die we hadden was niet echt goed, alleen voor WhatsApp.
Na ons heerlijke ritje in de bus, hebben we s'avonds de nachtbus genomen naar Bagan. Het was dan wel een lange rit maar moet zeggen dat de nachtbussen hier niet slecht zijn, af en toe een beetje koud met loeiende airco, en de wegen zijn natuurlijk niet perfect, maar de nachtbus naar Bagan hebben wij als prima ervaren. Ze hebben 2 verschillende bussen: de normale bus hoe wij hem kennen met 2stoelen, looppad en dan weer 2 stoelen, maar je hebt hier ook de VIP bus. Dat is 2 stoelen, looppad en dan 1 stoel. Dus uiteraard wat meer ruimte en natuurlijk betaal je daar wat meer voor.wij namen om te beginnen gewoon maar lekker de normale bus en die was dus goed! Paar keer stoppen onderweg om te plassen natuurlijk want +- 10 uur is dan best lang te hobbelen met een volle blaas.
We kwamen rond 04.00 aan in Bagan, er is helemaal op ingespeeld overal. Er stonden meteen al mannetjes klaar om ons te brengen naar hotel. Afdingen blijft lastig hier, soms lukt het net om iets van de prijs te krijgen. Maar over het algemeen zijn het prima prijzen die ze vragen en je hebt weinig keuze, de busstations zijn altijd verder weg van centrum/hotel, dik half uur rijden soms dus lopen is geen optie, zeker niet om 04.00!! Trouwens de weg vinden is ook best lastig, want het staat in eigen taal op de bordjes. Soort tekens, in ieder geval echt niet te lezen voor ons haha.
Aangekomen in het hotel MET ZWEMBAD, hebben we nog eventjes geslapen. Ontbijtje gehad en toen op de elektrische scooter Bagan in. Bagan staat vooral bekend om zijn hoeveelheid tempels/pagodes die daar op een grote oppervlakte staan. Het is inmiddels in Nederland ook een bekend plaatje op tv; veel Tempels met luchtballonnen die erboven hangen. Je kan niet naar Myanmar gaan en niet naar Bagan gaan!! Het is werkelijk prachtig. Heel apart landschap, beetje woestijnachtige grond met grote,kleine,ronde, hoge Tempels. Zoals mijn zus al zei, beetje Indiana Jones achtig;) soort zandpaden tussen hoge en lage bosjes door en warm. Het staat ook erg bekend om een plek met veel slangen, we hadden ons er dus op voorbereid, het is daar alleen zo ontzettend warm in dat gebied dat we toch maar wel slippers aan hielden. Ook makkelijk want in iedere tempel moest je toch je schoenen weer uit. Wat overigens niet altijd even prettig was, want in sommige tempels waren ontzettend veel vleermuizen die schreeuwend ergens bovenin zaten, en je begrijpt het al op die plekken lag ook ontzettend veel vleermuizenpoep!! Ach geloof me je went snel aan al die vieze rare dingen die wij in Nederland niet kennen hoor

Wel zagen we vrijwel meteen op het begin al een slang kronkelen over de weg, toen zeiden we tegen elkaar dit word nog wat....maar het bleef bij die ene slang! Gelukkig...
Sommige mensen verblijven in Bagan wel 4 dagen of meer. Dat kan ook makkelijk qua grote en wat er allemaal te zien valt, maar voor ons waren 2 dagen genoeg, en dat met ook af en toe lekker chillen bij het zwembad. De 1ste avond hebben we wel een mega bui gehad, eventjes maar wel heel hard. Daarna staat het dan ook blank en met die zandgrond daar maakte dat een lekkere bende.
afkoelen deed het niet echt.
De 2de dag zijn we vroeg opgestaan om 04.45 om vervolgens in het donker op scooter naar een tempel te gaan waar je nog op mag om in ons geval zonsopgang te zien. Iedere dag, als het weer meezit, laten ze dan ook de luchtballonnen over het gebied heengaan wat voor de toeristen die er 300 dollar voor hebben betaald een prachtig uitzicht geeft met zonsopkomst. Maar voor ons was het zeker niet minder mooi!! Echt prachtig en mooi weer wat het plaatje helemaal compleet maakte! Bovenop een tempel, heerlijke temperatuur, wachtend tot het licht word, de zon op zien komen, de dauw/mist nog laag over de grond en de luchtballonnen opzien komen en langs je zien gaan....werkelijk prachtig!! Ik hield niet meer op met foto's klikken.
Toen we de 1ste dag in Myanmar waren kwamen we op vliegveld 2 Nederlanders tegen, nou ja zelfs Friezen!!
Die kwamen we met de zonsopkomst ook weer tegen op de tempel. iedereen doet natuurlijk een beetje dezelfde dingen hier en hetzelfde rondje.
Smiddags hebben we nog even bij het zwembad gelegen en savonds nog even een hapje gegeten.volgende.  wel grappig, Myanmar ontwikkeld zich heel snel, waaronder ook met verbinding van netwerk en WiFi....nu liepen we langs een bordje waarop stond: no wifi, pretend it's 1985 andere talk tot each other...
konden we wel om lachen. Zelfs hier roepen ze dat al!!
Savonds zijn we weer met de nachtbus gegaan; door naar Inle Lake!!
We namen voor de afwisseling maar de VIP bus om even uit te proberen, je betaald p.p maar 3 euro meer. De bus was heerlijk en wij zaten lekker.....totdat de bus begon te rijden. Je kan dan wel een luxe bus boeken, maar als de weg dan super slecht is met veel gaten waar ze toch met flinke snelheid doorheen banjeren, zit je ineens een stuk minder lekker laat staan dat je kan slapen. Op dat moment af en toe wel balen natuurlijk maar ook wel weer erg grappig! We konden er wel om lachen eigenlijk. Onderweg weer stop gemaakt om te plassen...nou werkelijk waar deze staat bij mij op nr. 1 als meest smeriger, ranzige engste plek waar ik ook op mijn hurken heb gezeten achterin, ergens richting de bosjes stonden 5 hokjes...de deurtjes waren open en hoe dichterbij je kwam hoe erger de stank. Matthijs was meegegaan, ter support. Al had ik er even niks aan...
Staan wc's, ontzettend veel beesten waaronder kakkerlakken,muggen,torren,sprinkhanen,die rare zwarte beesten die ik eerder beschreef in het vorige verhaal , geen licht, mega stank!! Ik heb volgens mij wel 10. Min getwijfeld....maar ik moest echt heel nodig.  En in het gras daar ergens was voor mij ook geen optie, veel beesten!! Ik heb het deurtje opengeslagen, Matthijs stond ervoor en met een hap adem heb ik mijn ding gedaan...ik was zo klaar haha. Voor mijn gevoel zaten de beesten daarna overal...bah!!!Toen dacht ik wel even aan hoe makkelijk het soms is voor mannen!!

We kwamen aan bij een super leuk guesthouse in Nyuangschwe bij Inle Lake...weer rond 04.00 dus ff snel douchen en nog even slapen. Die dag een fiets gehuurd en stukje rond het meer gefietst. We moesten eventjes schuilen voor een buitje maar verder heerlijk weer gehad. Er is een hele leuke route die je kan doen daar en dat op zo'n lokaal slecht fietsje!! Erg leuk.
Wij heel braaf iedere keer de fiets op slot zetten natuurlijk maar het slot weer openen ging soms erg lastig....waarop een andere Nederlandse toerist tegen ons zei: joh je hoeft die fietsen niet op slot te zetten hoor hier....ik heb van binnen maar gelachen. Hij moest is weten hoe onze ervaring is met fietsen, en die stonden zelfs gewoon op slot!! Dus we bleven het toch maar braaf doen.
We hebben een stuk langs het meer gefietst, stukje omhoog gefietst, uitgekomen bij hotsprings en wauw dat was me toch lekker...super heet maar echt heerlijk even!! Na een beetje te zijn afgekoeld weer doorgefietst richting een dorpje waar je met de boot naar andere kant van het meer word gebracht. Hup fietsen erin, wij erbij en varen maar.......
 werden afgezet op een steiger die nog best lang was en vol zat met kinderen, ze leken net uit school te komen. Allemaal in klederdracht en giechelen naar ons . Vanaf daar zijn we doorgefietst richting een wijnproeverij. Ergens bovenin op een helling hebben ze een prachtig plekje waar ze een wijnproeverij hebben. Dat was overduidelijk want er zaten dan ook bijna alleen maar toeristen.
De wijn...daar moeten ze nog even aan werken, maar dat is hier ook iets wat niet heel veel gedronken word. Het uitzicht daarentegen over het meer heen....wauw echt prachtig. We hebben de fietstocht zo gedaan dat we met zonsondergang daar waren en geloof me dat was echt de moeite waard!! Maar veel tijd heb je niet want om half 6 word het toch echt ineens donker...en ook echt donker. Geen verlichting op de wegen en vooral ook weinig tot geen verlichting op : fiets, scooters, auto's., en het is druk hoor rond half 6 haha...ongelooflijk in Nederland heb ik daar zo vaak al een boete voor gekregen (logisch hoor pap;) maar hier zwaait en glimlacht de politie heel vriendelijk naar je
Wel hebben ze het erover om het dragen van helmen te gaan verplichten , want ja savety frist zeggen ze dan hahaha...tsjah!!!
Er lopen hier echt ontzettend veel honden over straat, en echt heel veel puppies!! Ze doen echt niks moet ik zeggen ze komen af en toe even een aai halen en het liefst ook wat lekkers natuurlijk. Ze zijn af en toe fel naar elkaar maar laten de mensen echt met rust. Erg groot verschil met de straat honden van Indonesië!!
De volgende dag hebben we een tour over het Inle Lake gedaan met onze gids Anton! Sommigen spreken erg goed Engels, Anton ietsje minder maar ze doen echt ontzettend hun best en maken het zo leuk mogelijk voor je! We zijn met de boot, (een soort gondel) het meer over gegaan. Hebben onder meer de plaatselijke vissers gezien, die peddelen met 1 been, staan op hun andere been en halen ondertussen ook nog de netten uit het water...erg efficiënt dus maar lijkt me erg moeilijk. Voor hun niet natuurlijk want ook dan nemen ze nog even de moeite om te zwaaien met ergens een hand die over is! We zijn langs de botenmakerij geweest, de sigaar makelij, silversmit waar ze ook mijn kapotte ring nog even hebben gemaakt, wat ze zelf ook best grappig vonden dat we dat vroegen, zijn bij de longnecks geweest  (vrouwen die ringen om hun nek dragen en die voornamelijk in het noorden van Myanmar leven) we zijn bij een weverij geweest waar ze echt nog alles met de hand en voeten maken en prachtige kleuren en kleding maken, vooral de doeken voor mannen en vrouwen, en bij een markt geweest. Allemaal verschillende dorpjes met zelfs verschillende talen maar ook een bibliotheek en een postkantoor en dat allemaal op het water!! De huizen zagen er trouwens mooi uit daar op het water, en stevig ook!!
Savonds kwamen we terug hebben we een heerlijk biertje gedronken ennnn een massage van 2 hele leuke jonge meiden die een uur lang ons hebben gemasseerd en hebben erg leuk gekletst met ze.
Die massage was niet voor niks want na die 777 treden van Mt Popa en kleine beetje spierpijn zijn we klaar voor de trekking voor morgen!!
We gaan van Nyuangschwe naar Kalaw lopen. Dat is zo'n 42km in 2 dagen....op en neer!

Het lukt duidelijk niet allemaal even goed met de site en de verhalen dit is de 3de versie volgens mij al maar hoop dat jullie het een beetje kunnen lezen en dat de wifi het nu even toelaat.
Inmiddels hebben we de trekking al gedaan dus dat verhaal komt snel;)

Fijne avond, want dat is het hier nu alweer en liefs van ons!

• 08 November 2016 - 10:50

Annette:

Hoi, het is weer een mooi verslag! Lekker genieten samen xxx

• 08 November 2016 - 13:13

Iris:

Hai Lieverds,

Leuk verhaal weer hoor. Het was ook al een bekend verhaal want jullie houden goed contact met ons dmv de app. Dat is erg leuk en ook hebben we al prachtige foto's gezien.
    Het is wel weer een hele belevenis als we al die leuke dingen weer lezen.
    Heel veel plezier vandaag bij het zwembad in Mandalay en goeie vlucht naar Vietnam
    Hele dikke kus van ons.
    xxxxxx

• 08 November 2016 - 14:52

Heit En Mem:

Hallo Matth en Mar
    Weer een goed en interessant "hou ons op de hoogte" verslag.
    Zo te horen geeft de reis jullie alle wenselijke belevenissen, super.
    Goede reis verder en natuurlijk .......... knipoog.
    Hier alles oke.
    Liefs heit en mem

• 08 November 2016 - 23:28

Jan:

Hallo.

Ik meende alleen ontberingen te zullen horen, doch een goede busreis, een hotel met zwembad geeft toch ook de luxe voor een rondtrekkend gezelschap. In ieder geval lekker genieten daar. Papa

• 09 November 2016 - 11:18

Hester,Nando En Lucas:

Mingalaba luitjes,

klinkt weer goed allemaal en mooie foto's via de app ok gehad. Lucas vond t hondenfilmpje mooi ;) hier alles goed en wordt al kouder ok...brrr dan zijn die foto's van jullie wel erg lekker-makend

xxx ut Gytsjerk

• 09 November 2016 - 14:41

Henk Torrenga:

Hallo Matt en Mar
    Weer een mooi verslag geniet er van Groetjes H.T.

• 09 November 2016 - 15:55

Matthijs En Marrit :

Helaas het lukt me nog niet om de hele versie erop te zetten..ergens gaat iets mis dus hoop dat het nog lukt!!

• 09 November 2016 - 16:43

Iris:

Het staat erop hoor!!
    Leuk geschreven weer.
    Xxxxxx

• 09 November 2016 - 17:15

Annette:

Wat n heerlijk verhaal weer en helemaal compleet nu.
    Of jullie genieten hoeven we niet te vragen!
    Op naar t volgende verslag, benieuwd weer
    Knuffels voor jullie xxx

• 09 November 2016 - 17:58

Thea Stol:

Hoi daar, zo ver weg,

Wat een belevenissen allemaal. Prachtig om mee te beleven!
    Jullie zijn wel superactief bezig.
    En Marrit, je kunt volgend jaar zo met mee lopen haha, je hebt al zoveel kilometers in je benen. Dan kan de rest wel op karakter.
    Diepe buiging hoor.

Lekker genieten en groetjes

Thea

• 10 November 2016 - 16:32

Betsie:

Hoi allebei.
    Wat een verhaal! Herken er dingen uit, die Jan (zoon) en Anneke (schoondochter) ook hebben gedaan.
    Ze waren onder de indruk van Myamar. Jullie ook, zoals ik heb gelezen.
    Geniet er van. Deze indrukken kunnen ze jullie niet meer af halen.
    Groeten van de Timmertjes uit Winsum. We blijven jullie volgen.

• 11 November 2016 - 03:38

Suzanne:

Hallo globetrotters,

Wat een leuke verhalen om te lezen. Zo kan ik zeker mee genieten.
    Af en toe ben ik mee aan het gruwelen spinnen grote insekten en slangen zijn ook niet mijn favoriete dingen. Maar wat een super ervaringen en indrukwekkende reis is dit weer. Geniet ervan en een hele leuke reis verder. Dikke knuffel van ons. Xxx suus