1ste week Vietnam - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Matthijs en Marrit - WaarBenJij.nu 1ste week Vietnam - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Matthijs en Marrit - WaarBenJij.nu

1ste week Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Matthijs en Marrit

17 November 2016 | Nederland, Schiphol

Gooooodddmorninggg Holland,

Wakker worden in Hanoi is weer iets heel anders, je kijkt je ogen uit en moet vooral ook erg goed uitkijken want het verkeer is hier echt ongelooflijk gek, druk en totaal niet logisch! Bekijk het zo, Groningen en Amsterdam bijvoorbeeld; iedereen weet hoeveel fietsers daar zijn en hoe dat gaat, er zit eigenlijk ook totaal geen logica in en is af en toe erg chaotisch. Iedereen doet maar wat en gaat kris kras door elkaar heen....maar toch gaat het eigenlijk altijd wel goed en vooral vanzelfsprekend.  Hier in Hanoi (zowieso Vietnam) heb je dat beeld ook maar dan met scooters!! Man man man, wat een bende, chaos en voor een toerist en hele uitdaging.  Je moet namelijk wel is oversteken, en dat kan je maar 't beste met je ogen dicht doen. Zebrapaden zijn er, Maar voor de sier volgens mij, en spitsuur is het de hele dag door. Je moet dus op goed geluk de straat over en hopen dat je zonder kleerscheuren de overkant haalt. Wat wij natuurlijk best wel weer grappig vonden eigenlijk.  In Myanmar was het verkeer ook druk in de grote steden en er waren niet eens Zebrapaden, maar veel minder scooters dan hier.( Wel ook een uitdaging om de weg over te steken) T is net een mierennest. Gek genoeg werkt het ook hier prima, want we hebben in beide landen nog geen ongeluk gezien! Zelf scooter huren en rijden in zo'n stad is een beetje TE veel uitdaging!
Wat ook een behoorlijk verschil maakte was de temperatuur....het was namelijk maar 18gr en regende af en toe!! Hallooooo daarvoor komen we niet naar Vietnam:s....t was dus een beetje fris maar gelukkig konden we dan tenminste onze trui en lange broek ook nog even dragen, die hadden we tenslotte toch mee. En we kregen juist toen ook te horen dat het in Nederland ontzettend koud was, dus ach wat zeuren we met 18gr en een beetje regen haha. We hebben  een goede wandeling gemaakt en zijn even langs Ho Chi Minh Mausoleum Complex geweest. Daar ligt Ho Chi Minh opgebaard en dat is de stichter van het huidige Vietnam. We zijn onze wandeling geëindigd bij een soort rooftopbar met een biertje uitkijkend op een mooi groot kruispunt.....met jawel ontzettend veel verkeer en voor ons ontzettend veel vermaak! We zijn 2 nachten gebleven in Hanoi en volgende morgen vroeg vertrokken richting Cuc phuong national park met als doel veel beesten spotten en een leuke trekking doen....viel dat even tegen. Om überhaupt bij het park te komen was al een ding opzich, en in het park zelf was werkelijk niks. Niks te doen eigenlijk en erg weinig te zien. Ach viel tegen dus, inclusief de accommodatie, maar soms heb je dat he, dat hoort bij reizen. Het is het oudste national park van Vietnam daarom leek het ons juist zo  mooi, maar helaas dus. De volgende ochtend zijn we dan ook weer doorgegaan, naar Ninh Bing en vanaf busstation daar richting Cat Ba Island via Haiphong. We zaten met nog 2 andere meiden in de bus en de rit zou inclusief boot naar Cat Ba ongeveer 4 uur duren dus zouden we er rond 15.00 zijn. Perfect dachten we, konden we nog even naar het strand.....haha dat dachten we;p We hadden een soort van vertraging doordat er nog een heleboel houtwerk mee moest; in de bagageruimte, in de bus zelf,er zaten toch maar 4 toeristen in, en toen de bus vol was dachten we na een uur nog steeds in Ninh Binh te zijn, dan gaan we nu vast "echt" weg....maar nee hoor, er was nog ruimte genoeg, op het dak van de bus immers, die was natuurlijk nog helemaal vrij. Paar touwen erom en rijden maar. Prachtig bewerkte meubels moet ik zeggen, veel tafels ook. Matthijs en ik willen graag nog een mooie houten tafel laten maken, dat kunnen ze hier zo doen. Maar als die dan vervolgens bovenop het dak van de bus word gesmeten, ben ik bang dat het nooit heel in Nederland aankomt;)
al die houtmeubel makerijen zaten echt tegen het spoor aan..Dus het moest even met karren of met mankracht op de rug over het spoor getild worden. Vanuit de verte horen we een mega lawaai, wij dachten eerst een vrachtwagen want echt iedereen toeterd hier naar elkaar, en ook van veraf al of als ze je inhalen.Ze laten dan weten dat je aan de kant moet en moet oppassen want ze komen eraan.
Het was geen Vrachtwagen of touringcar bus die dat geluid maakte maar de trein! Ook die liet zich van veraf al horen...en duidelijk! Dus heel even wachten totdat die voorbij was gedenderd en hop de laatste paar tafels op en in de bus en jawel toen gingen we toch echt iets verder dan een paar meter. We reden richting Haiphong en tsjah die meubels waren natuurlijk bedoeld om ergens afgeleverd te worden. En niet op 1 adres maar op ongeveer net zoveel adressen als waar ze opgehaald zijn. Ook dat duurde dus best wel weer lang...totdat er een man de bus inkwam en riep of wij naar Cat Ba moesten, euhm ja graag. We konden overstappen in een bus aan de andere kant van de weg die ging naar Cat Ba. Geen idee hoe ze dit geregeld hebben maar we hebben de jongens bedankt voor de rit terwijl die een gedeelte van de bus aan het uitladen waren. We vervolgden onze rit in een andere bus dus richting de haven...nou ja haven, het was net een vervallen gedeelte in een stukje woestijn ofzo, echt het ging nergens over, vreselijk slechte weg, omgevallen zendmasten in een soort moerasachtig water, 1 grote stofwolk en de vietnamese  bouwvakkers en wij maar denken dat we naar een tropisch eiland gingen. Het was ver te zoeken.
Bij de boot aangekomen reden we met de bus de boot op.. Wel even met precisie want hij moest wel over 2 houten balken heen rijden om echt op de boot te komen en op deze manier er ook weer af. Je kon wel eventjes uit de bus maar op de boot was verder niks en het werd ook weer donker want de 4 uur waren inmiddels echt wel voorbij. Toen we aankwamen op het eiland moesten we nog uur naar de andere kant van het eiland, we zagen in de schemering wel bergen maar tropisch was het absoluut nog niet. Maar na een uur kwamen we dan toch eindelijk aan in Cat Ba town. Inmiddels was het 19.45 en hebben we eerst meteen maar even gegeten. Dat hadden we vanaf sochtends vroeg niet meer gedaan namelijk. Maar een ontbijt met noodlesoup vult prima hoor dus daar kwamen we de dag wel mee door;)
Noodlesoup is in noord-Vietnam het lokale ontbijt wat iedereen hier eet en in het nationaal park hadden we geen keus, maar best prima en lekker.
Tijdens het eten in Cat Ba zei ik tegen Matthijs; jammer van de 5 uur vertraging maar fijn dat we er nu zijn, waarop Matthijs zegt: ach je moet het maar zo bekijken...in Europa hebben ze klokken en wij hebben de tijd haha!! Daar hebben we op geproost. Cat Ba town is inmiddels een toeristisch stadje geworden aan de kust. Veel terrassen, jongeren en drank. Met vooral veel bezopen Polen en andere oostblokkers die hier even lekker losgaan. Er zijn veel touroperators die tours voor je kunnen regelen en informatie voor je hebben. De volgende ochtend met daglicht zagen we pas goed hoe het eruit ziet daar, en dat beviel wel. We gingen op pad met de gehuurde scooter voor 4 euro en belanden bij een vrouw die kajaks verhuurde. Dat wouden we ook graag doen daar dus meteen vanaf 10.30 het water opgegaan. We hebben een flink stuk gejajakt en dat is echt heel mooi en leuk want je kajakt tussen de hoge rotsen door en overal zijn strandjes. Een paar met bungalows en barretjes, andere weer met apen en andere gelukkig ook niet. Maar ook een paar kleine strandjes waar niks is. Echt heel mooi en heel stil. We hebben een tijdje op een strandje gelegen waar alleen wij, het witte zand met oud koraal, de hoge rotsen, de golfjes, de zon en een paar roofvogels en krabben waren. Ineens was het alweer 16.30 dus we moesten maar is terug richting het haventje waar we zijn opgestapt. Met de zon zien ondergaan terug gekajakt en geprobeerd meteen de goede weg te pakken. Dat is niet heel simpel want je kan overal tussen de hoge rotsen/bergen door.  Maar we kwamen weer bij de drijvende huisjes uit en dat klopte, zo waren we ook gekomen. Dat is een eigen dorpje, en die mensen leven echt op drijvende huisjes die verbonden zijn met netten. Iedereen heeft een bootje en ze leven ook van hun eigen vangsten. Hoop dat ze dat ietsje verderop doen want wij kwamen af en toe hun uitwerpselen tegen in het water. Veel hebben ze dus niet. Ben benieuwd hoe dat daar is met slecht weer, stevig zag het er niet uit....

Na een actief dagje kajakken hebben we wel een biertje verdient natuurlijk dus lekker op terras gezeten met lekker eten. Daarna waren we ook best wel beetje moe dus rond 21.30 lekker naar hotel gegaan en een heerlijk, goed nachtje geslapen.  De volgende dag zijn we naar een strandje gereden met als doel...niks! echt niks doen, een dagje zon, strand, zee en chillen op een prachtig strand, Heeeerlijk!
Savonds was de avond van de supermaan. Hier was die wel te zien, maar hij kwam helaas   te laat in zicht. De bergen zaten er eerst voor maar ik heb gezien dat ie groter was en feller. Maar het echte spectaculaire beeld was al eerder en hebben we dus niet gezien.
Het is weer tijd voor een massage, dus voor het eten aan eerst nog even een uur liggen. Om te beginnen beneden in het kamertje/salon waar ze de voetmassages doen. Het zat vol met vietnamese mannen die aan het genieten waren van hun voetmassage met een grote glimlach naar ons en wij kregen daar eerst een heet reinigend voetenbad. Toen begonnen die mannen ineens met ons te kletsen, waar we vandaan kwamen en of we later nog gingen drinken en dat ze onze Koning Willem en Maxima hadden ontmoet in vietnam paar jaar geleden. Ook onze koning is op Cat Ba geweest, vast ook om een biertje te drinken daar haha.
Het was een beetje zo'n beeld als in de film Welcome to America (voor de mensen die hem kennen) allemaal Locals, grappenmakers, iedereen tegen ons kletsen en maar glimlachen....en wij die ertussenin zaten. Ik had achteraf een leuke selvie foto moeten maken, het was heel grappig. De massage duurde een uur boven in een apart kamertje. 2 echt kleine vrouwtjes die geen woord Engels spraken behalve af en toe vragen ;ok?! ...gaven ons een massage. Jeumig wat zijn die sterk en wat een kracht! Af en toe bijna "te" maar Matthijs zei na 5 minuten al dat ie nog nooit zo'n goede massage had gehad, iets te voorbarig want na 20 min ofzo vroeg ik of die al bijna sliep, waarop Matthijs antwoord met moeite; nouuu op dit moment staat ze bovenop me en voelt niet heel relaxed dus nee! Hahaha ik maar lachen ....en voorbereiden want bij mij kwam dat nog. We zijn echt compleet losgemaakt en losgestrekt, uiteindelijk hadden we de benen bijna in onze nek liggen, maar we zijn wel weer heel soepel;)
Vanmorgen  (15-11-'16) zijn we rustig gaan ontbijten en om 13.00 in de bus gestapt, stukje met de boot en weer in de bus nu richting Ninh Binh want daar gaat vanavond onze nachtbus naar Phong Nha-Ke Bang National Park: onze volgende bestemming.
We hopen daar trekking te kunnen doen en beesten en grotten te kunnen bewonderen. De grootste grot van de wereld is daar ook, al schijnt die heel moeilijk te bereiken te zijn en ontzettend duur is om daar heen te gaan. We gaan het zien. Op naar Central-Vietnam om vervolgens richting het zuiden te trekken. Als het goed is zijn we rond 18.00 in Ninh Binh en onze nachtbus gaat om 21.00 (als het klopt) gelukkig hebben we wat speling , het is namelijk nu alweer 17.00....en we zijn er nog niet.

We wouden eerst graag nog naar Sapa in Noord-Vietnam maar daar is het erg slecht en koud weer, en we hebben het idee dat onze trekking in Myanmar daar erg veel op leek. Dus dat gaan we overslaan. We zijn tenslotte ook niet voor slecht weer gekomen!!

Tąm biêt (doei)

XxxxX

Matthijs en Marrit

• 17 November 2016 - 07:49

Iris:

Hai Lieverds

Bedankt voor alweer een boeiend verslag van jullie reis. Erg leuk om te lezen!
    Schrijf je die verslagen nu allemaal op je gsm? Dat is nog een hele klus dan want het zijn lange verslagen.
    Tja jullie maken ook veel mee.
    Maar goed dat jullie Myanmar al uit zijn want het leger daar is aan het vechten met de Rohingya moslims en die mensen vluchten massaal naar hun buurland Bangladesh. Dus het is er wat onrustig. Misschien niet in dat deel van Myanmar waar jullie waren hoor maar toch.
    Dikke kus van ons.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 17 November 2016 - 12:25

Annette:

Lieve Marrit en Matthijs
    Dat jullie genieten is overduidelijk! Wij hier net zo van dit mooie, leuke en vooral ook lange verslag.Wat een verhalen weer zeg, erg leuk om te lezen.Ondertussen heb ik van alles opgezocht, dat maakt het extra leuk!
    Heel fijne weken nog, geniet er nog maar lekker van.
    Ik kijk nu al weer uit naar het volgende verslag:)
    Liefs Annette xxx

• 17 November 2016 - 12:53

Rienkje:

Hoi Matthijs en Marrit,
    Wat weer een pracht verhaal, fijn om jullie belevenissen te lezen. Zo krijgen we een pracht beeld van alles!
    Je kan altijd nog een boek schrijven Marrit, want talent heb je wel om het op papier te zetten!
    Kijken alweer uit naar het volgende verslag!!
    Nog een prettige voortzetting van jullie vakantie,
    groetjes van pa en ma!! xxx

• 17 November 2016 - 20:15

Thea Stol:

Hoi Marrit en Matthijs,

Heerlijk om jullie zo te volgen. Wat zien jullie veel. Wat een belevenissen allemaal.
    En overal waar jullie komen worden jullie als toerist toch wel bijna vorstelijk behandeld.
    Het is toch wel een compleet andere wereld waar jullie nu zijn. Wat de mensen betreft maar zeker ook qua natuur. Daar kunnen we hier niet aan tippen. Wat zal dat vreemd zijn om straks weer thuis te zijn. Daarom nu eerst nog maar lekker veder genieten van jullie reis.
    Wij genieten met jullie mee.

Groet Marten en Thea

Allo,

Heel mooi verhaal weer en goede film verwijzing mar ;) die van het kajakken was nog the blue lagoon.. haha.
    En weer een hoop gedaan en gezien, dat van de massages.....haha ik zie ze al helemaal staan op matthijs, dat is nog wat echte kracht als ze de boel zo los kunnen maken.
    Het schiet alweer op voor jullie maar jullie gaan nog mooie dingen kijken, ik wacht het volgende verhaal weer af.

• 21 November 2016 - 21:37

• 21 November 2016 - 21:37