Trekking van Nyuangschwe naar Kalaw & Mandalay - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Matthijs en Marrit - WaarBenJij.nu Trekking van Nyuangschwe naar Kalaw & Mandalay - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Matthijs en Marrit - WaarBenJij.nu

Trekking van Nyuangschwe naar Kalaw & Mandalay

Door: M&M

Blijf op de hoogte en volg Matthijs en Marrit

11 November 2016 | Nederland, Schiphol

Helloooo iedereen;)

Jajaa hier zijn we weer:-) het moet ook wel want iedere dag zien we zoveel en dat willen we erg graag delen.

Nu de trekking en Mandalay;

We werden om 08.00 opgehaald van ons hotel, zelf met de tassen sjouwen zit er echt niet in hoor, stelt niks voor dat backpacken haha. Voordat je überhaupt op wil staat hebben hun onze grote tassen al op hun rug om vervolgens in de auto te leggen. Wij voelen ons daar toch wel bezwaard om want die tassen van ons zijn niet heel licht! En de mensjes hier best stuk kleiner, tas is bijna net zo groot en dat ze niet achterover vallen is een wonder. Maar het hoort hier nou eenmaal zo dat je als toerist hun meerdere bent en zo word je ook behandeld. Overal beste plekje, als 1ste worden geholpen..en noem maar op, eigenlijk gewoon perfect. En dat terwijl ze zelf vrijwel niks hebben soms, dat vind ik wel moeilijk! Maar op deze manier kunnen wij ze wel weer geld geven (meer als de helft gaat alleen naar de regering en is zo scheef als wat, maar toch)
Wij dus in de tuktuk tassen gedropt bij een plek waar iemand onze tassen naar Kalaw brengt(dan denk je, maar hopen dat het goed komt met die tassen, maar ik heb meer vertrouwen hier dan in vliegmaatschappijen en bagage, daar gaat 't nog wel is mis!!;p)
Met onze guide Dhing Da naar beginpunt gereden,onderaan de bergen en vanaf daar gingen we lopen. Het begon al goed, met mooi weer en veel zon!! Al kregen we wel meteen al het gevoel dat het om die reden ook nog wel eens best pittig kon worden....en dat klopte. We gingen al vrij snel klimmen, wat opzich wel te doen was maar echt wel warm. Dus veel zweten, maar Dhing Da had een lekker tempo en wees ons er ook echt op; niet te snel vanwege hartslag, en ook niet "te" langzaam want dat maakt het extra zwaar. Wij volgden gewoon hem wat goed werkte. Heel erg hoog was het ook niet, 1,5 duurde het voordat we boven waren met een prachtig uitzicht en lekker bezweet...

Je kan deze trekking in 2 dagen doen met 1 overnachting, en/of in 3 dagen met 2 overnachtingen. Houd in dat je bij 2 dagen rond de 6-7 uur per dag loopt en bij de 3 daagse trekking 3-4 uur. De meeste mensen lopen de trekking ook van Kalaw naar Inle Lake omdat die makkelijker is, wij natuurlijk niet. Wij willen juist dan lekker wat anders doen wat veel toeristen niet doen...
Haha tijdens de klim naar boven kwamen we Amerikanen tegen en die waarschuwden ons al dat we nog een flinke pittige toch kregen, hun waren bijna bij Inle Lake en dus klaar met hun 3daagse tour.
Niks aan toch, t was nog maar 11.00 sochtends, maar goed door hun opmerking heb ik me toch maar ff voorbereid op wat er misschien nog komen gaat.

Eenmaal boven op de berg zei onze gids al dat we het vanaf nu alleen maar makkelijker zouden krijgen......jaja;)
We liepen verder en kwamen al vrij snel bij velden en landerijen uit.daar liepen we tussendoor en dat was prachtig. Kleine smalle paadjes, erg warm met volop zon en geen wind, maar het echte plattelands leven van Myanmar. Veel vrouwen die in het land staan te werken, uiteraard gebeurt alles met de hand. Hun kinderen zijn ook mee en die hangen in de buurt wat rond en ze zijn erg nieuwsgierig naar ons, we kregen iedere keer dan ook een heel warm welkom als hun naar ons toe kwamen. Kinderen gaan hier in de bergen niet naar school omdat ze het geld er simpel weg niet voor hebben. We zijn door en langs ontzettend veel akkers gelopen met verschillende groenten. Onder andere aardappelen, aubergine, tomaat, peultjes, maïs, chili's, uien, knoflook, pompoen, kalebassen en nog veel meer. Ook veel mooie flora & fauna, en echt ontzettend veel kleuren, wat je op onze foto's ook goed terug ziet! Cactussen, zelfs de kerstster groeit hier en prachtige velden met ontzettend veel bloemen, de fel blauwe lucht erachter en veel vlinders, heel veel vlinders. Wat een mooi en speciaal gevoel gaf bij mij, vlinders hebben iets moois en speciaals!! Bij veel bijzondere momenten!!!

Ook hebben we veel spinnen gezien, van die gemene rood/groen/zwart/ oranje hoekige spinnen...gelukkig zaten ze steeds op een plekje waar je niet doorheen hoefde te lopen!!
We zijn hier ook echt net na het regenseizoen dus de natuur is juist daarom ook zo prachtig.
Af en toe liepen we door een dorpje waar ze veel koeien hebben, geen zwart witte, maar van die witte harde werkers voor in het land, met een bult op hun rug om de karren te trekken. Vlak voordat we bij het dorpje waren waar we lunch kregen moesten we nog even tussen de akkers door op een heel smal pad met ontzettend veel modder! En ja hoor je raad het al, marrit glijd beetje uit waardoor ik met mijn rechtervoet midden in de blubber sta haha, ach t is maar modder (oranje modder door de grond) en droogt wel weer. En + puntje gelukkig is mijn linkerschoen/been nog schoon. Matthijs ging als een speer en was nog best schoon.
Door het regen seizoen is het nog wel erg nat her en der en dus ook erg drassig en hier hebben ze geen geasfalteerde wegen/paden in de bergen.
Maar ik moest toch mijn schoenen uit bij het huisje waar we lunch kregen, konden ze mooi ff drogen. We liepen naar binnen zeiden wat tegen elkaar en hoorden meteen iemand zeggen ah Nederlanders. Dat was Danny die deed dezelfde trekking als ons alleen was hij helemaal alleen. Danny komt uit Antwerpen en is dus Belgisch. Erg leuk gesproken met hem daar en dat hadden onze gidsen ook door en dat zijn ook weer vrienden van elkaar, dus besloten ze om met elkaar verder te trekken. Dus nu zijn we met z'n 5en; Danny, Matthijs en ik en de 2 guides Dhing Da en Ly.
Ly was een stukje jonger dan Dhing Da en sprak erg goed Engels, samen vormden ze een ontzettend leuk duo. We hebben ons slap gelachen om hun en vooral Ly was echt een mafkees. We liepen verder nu door de rijstvelden, inmiddels wist ik hoe glad het kon zijn soms en ook die rijstvelden waren een uitdaging. Je loopt over een heel smal dun pad waar je echt af en toe evenwicht moet bewaren om niet in de plantages te vallen.  Het ging gelukkig goed, al had matthijs wel meteen een paar bloedzuigers op zijn enkels. Na veel gelach, mooie uitzichten en bezwete koppies werd het tijd voor een biertje! Tuurlijk de gidsen ook wij trakteerde. Een biertje van 675ml krijg je niet zomaar weg dus na de laatste slok meteen weer door want we wouden natuurlijk wel voor donker op slaap plaats aankomen.  Dat biertje zorgde voor de nodige plas stops bij de mannen, volgens mij heb ik alles er weer uitgezweet ofzo haha.
We gingen lekker en ik samen met 4 mannen (2 kleintjes maar toch mannen) had niet te klagen, bij moeilijke stukjes was er altijd wel 1tje die hielp door een hand uit te reiken. En toen kwam het moment dat we voor een mega modderpoel stonden, en vooral Ly maar bleef roepen easy peasy  ..... het kwam erop neer dat je goed moest kijken en op de "droge toppen" moest gaan staan. Klinkt inderdaad easy peasy .....toch. Ly hielp mij en vertelde me waar ik moest gaan staan, en je raad het al...mijn linkerschoen/voet was nog soort van schoon, maar ik ging ergens staan waar je niet kan staan en zakte ver tot mijn enkels in de drek!!
Matthijs en Ly moesten me eruit trekken want ik zat echt vast. Erg gelachen natuurlijk!! Ach toen waren mijn schoenen wel weer gelijk en zoals Ly al zei; ik heb ze even van kleur veranderd haha.
Nog een uurtje gelopen en toen kwamen we aan bij het huisje van de familie waar we sliepen. Daar werd meteen ons eten bereid, en waauuw dat was me toch lekker en veel. Douchen kon wel maar buiten, met een emmer en ijskoud water. Dus voeten even afgespoeld en we vonden het wel prima. Morgen toch weer 6 uur lopen. Met z'n 3en in een kamertje, geen licht en geen bedden. Op de grond geslapen maar wel met goede dekens! Was nodig want het werd koud s'nachts. Opzich redelijk geslapen maar wel ontzettend stijf volgende dag. 7 uur ontbijten en 8 uur weer verder trekken. Spierpijn en slechte nachtrust was te voelen en het was nog warmer dan gister. Maar toch weer hele mooie tocht gehad met weer erg veel verschillende soorten natuurlijk. Ik ben nog aangevallen door een koe tijdens het lopen, ik keek hem niet eens aan maar jeetje wat zijn die beesten groot van dichtbij. Dhing Da heeft hem weggejaagd en schrok ook wel een beetje (het is wat met mij en beesten op reis haha) aan het einde vlak voor Kalaw nog stuk door dennenbos gelopen. Hier was het spekglad en ik werd echt opgegeten door de muggen. We zouden nog eventjes een stop houden maar ik had binnen 1 minuut tientallen muggen beten dus we zijn door gelopen. Aangekomen in Kalaw was toch best fijn. Ik heb meteen mijn schoenen uitgedaan, heb er namelijk wel 4 blaren aan overgehouden dus schoenen uit was best fijn. Aangekomen bij busstation stonden onze tassen daar... haha op de scooter gebracht:)
Danny bleef die nacht in een hotel vlakbij busstation. Afscheid genomen van onze super leuke gidsen na een biertje te hebben gedronken met ze en wij naar het hotel. Wij mochten even gebruik maken van zijn douche en kamer wat erg fijn was om opgefrist de bus in te gaan. Want na het douchen hebben we nog even hapje gegeten met Danny, afscheid genomen en zijn we de nachtbus ingestapt naar Mandalay. Volgens mij duurde het welgeteld 5 minuten en ik sliep al! Ik was echt helemaal op. In Mandalay hebben we nog even hotel met zwembad geboekt en zijn we nog naar de U Bein-brug geweest. Dat is de oudste houten brug van de wereld waar ook wij weer een attractie waren. Meerdere keren op de foto genomen , blijft toch gek hoor. Wij doen natuurlijk precies hetzelfde bij hun. Savonds kwam daar even een lkkre onweersbui voorbij en om 20.30 werden we opgehaald en naar station gebracht. Weer een nachtbus en dit keer terug naar Yangon.  We vliegen morgen de 9de naar Hanoi- Vietnam. We hebben in Myanmar bijna alles gedaan wat we wouden. Mandalay zelf is weer een grote drukke stad met vooral veel tempels en die hebben we nu wel gezien, vandaar het korte verblijf. Bijna alles gezien dus. Op de treinreis in het noorden na. Maar die nam wel 3 dagen waarvan 26uur in de trein zelf. Dat was echt teveel. En ook stukje met de boot over de rivier om van A naar B te komen was koste toch teveel tijd!
Maar wat we allemaal wel hebben gezien was echt fantastisch en zeer interessant! We hebben enorm genoten en ik vind het zeer zeker een aanrader. We hebben wel ontzettend veel tempels gezien dus nu is het tijd voor wat anders.
Doeiii prachtig Myanmar met jullie onwijs lieve mensen, mooie cultuur en prachtige natuur-----hallooooo Vietnam voor een nieuw avontuur!!!

Liefs
M&M

  • 11 November 2016 - 15:49

    Henk Torrenga:

    Prachtig mooi verslag. kijk er naar uit naar de volgende m.v.g Henk T.

  • 11 November 2016 - 19:12

    Iris:

    Hai Lieverds

    Weer erg leuk om te lezen. Tjee wat beleven jullie veel en wat doen jullie in korte tijd veel.
    Het op de grond slapen klinkt niet echt erg comfortabel maar dat is alweer geweest en zoals je al schrijft....de rest van het backpacken is een makkie omdat de mensen steeds alles voor jullie dragen. Haha het zal wel een beetje meevallen.
    Nou inmiddels al in Hanoi voor nieuwe avonturen in het drukke verkeer daar.
    Oja en marrit het is natuurlijk góóóóóódmórning Vietnam. (robin Williams :-) )
    tot gauw en een dikke kus van ons.
    met veel liefs XXXXXXXX

  • 12 November 2016 - 01:01

    Annette:

    Hoi
    Heerlijk verhaal,alsof ik er zelf was:)Echt genieten zo van jullie verhalen.
    Hele fijne tijd in Vietnam!.Ik kijk nu alweer uit naar t volgende verslag
    Liefs Annette xxx

  • 12 November 2016 - 16:15

    Hester,Nando En Lucas:

    wat een verhaal weer, grappig met wat ze daar allemaal verbouwen op de akkers en idd vast hele mooie bloemen. haha dat easy peasy die houden we erin ;) leuk met die gidsen ok en die weten alle mooie plekjes natuurlijk.

    knufs daar en we wachten op het volgende verhaal

    xxx

  • 12 November 2016 - 16:18

    Suzanne:

    Hee schatjes,

    Wat leuk om te lezen. Weer een groot avontuur zeg. Wat zou ik er graag bij willen zijn. Geniet ze!!! En veel plezier in Vietnam dikke kus

  • 13 November 2016 - 21:14

    Sylvia:

    Erg leuk om jullie te volgen zo. Genietse

    Gr syl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Schiphol

New adventures: Myanmar-Vietnam-Cambodja

Rondje Azië ;)

Recente Reisverslagen:

04 December 2016

Koh Rong- Koh Samet en terugreis

01 December 2016

Siem Reap

30 November 2016

Cambodja Phnom Penh

23 November 2016

Vervolg Vietnam

17 November 2016

1ste week Vietnam
Matthijs en Marrit

Actief sinds 08 Sept. 2013
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 15529

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2016 - 03 December 2016

New adventures: Myanmar-Vietnam-Cambodja

29 September 2013 - 08 November 2013

Indonesië here we come!

Landen bezocht: